Events

Mélodie – From one century to another

Centro Cultural de Belém

  • Mélodie – From one century to another
  • Singing and piano recital
  • Soprano Eduarda Melo
  • Piano Joao Paulo Santos

CCB . 17 March. Friday. 19:00 . Luís de Freitas Branco Room

The conductor and pianist João Paulo Santos and the soprano Eduarda Melo present a program between continuity and innovation, highlighting the transformations undergone in French poetry and music in the passage from the 19th to the 20th century; from the generation of Banville, Verlaine, Sévérac, and Roussel to that of Cocteau, Eluard, Poulenc, and Milhaud.

Program

  • Ernest Chausson (1855-1899)
  • Sérénade italienne op. 2 n.º 5 (Paul Bourget)
  • Le colibri op. 2 n. 7 (Leconte de Lisle)
  • La chanson bien douce (Paul Verlaine)

 

  • Déodat De Sévérac (1872-1921)
  • Les hiboux (Charles Baudelaire)
  • Le ciel est, par-dessus le toit… (Paul Verlaine)

 

  • Louis Vierne (1870-1937)
  • De Spleens et Détresses (Paul Verlaine):
  • – Sérénade
  • – Sapho

 

  • Charles Koechlin (1867-1950)
  • Déclin d’amour op. 13 n.º 1 (Sully Prudhomme)
  • Le thé op. 1 n. 2 (Théodore de Banville)
  • Les pierreries op. 8 n. 3 (Théodore de Banville)

 

  • Albert Roussel (1869-1937)
  • Le bachelier de Salamanque op. 20 n. 1 (René Chalupt)
  • Réponse d’une épouse sage op. 35 n. 2 (H.-P. Roché)
  • Jazz dans la nuit op. 38 (René Dommange)

 

— Intermission —

 

  • Erik Satie (1866-1925)
  • Trois mélodies de 1916
  • – La statue de Bronze (Léon-Paul Fargue)
  • – Daphénéo (M. God)
  • – Le chapelier (René Chalupt)

 

  • Darius Milhaud (1892-1974)
  • De Sept poèmes de Connaissance de l’Est op. 7 (Paul Claudel):
  • – Dissolution

 

  • Georges Auric (1899-1983)
  • Alphabet, 7 quatrains de Raymond Radiguet
  • – Album
  • – Bateau
  • – Domino
  • – Filet à Papillons
  • – Mallarmé
  • – Hirondelle
  • -Escarpin

 

  • Henri Sauguet (1901-1989)
  • De Les Pénitents en Maillots Roses (Max Jacob):
  • – A une sainte le jour de sa fête

 

  • Francis Poulenc (1899-1963)
  • Tel jour telle nuit (Paul Eluard)
  • – Bonne journée
  • – Une ruine coquille vide
  • – Le front comme un drapeau perdu
  • – Une roulotte couverte en tuiles
  • – À toutes brides
  • – Une herbe pauvre
  • – Je n’ai envie que de t’aimer
  • – Figure de force brillante et farouche
  • – Nous avons fait la nuit

Eduarda Melo, soprano

Formada em Canto pela Escola Superior de Música e das Artes do Espetáculo do Porto, Eduarda Melo integrou o Estúdio de Ópera da Casa da Música e o elenco do prestigiado CNIPAL em Marselha.

Foi galardoada com o 2.º prémio do concurso internacional de Toulouse e é convidada para numerosos festivais na Europa.

No âmbito da música contemporânea, tem participado em criações de António Pinho Vargas, Nuno Côrte-Real, Luís Tinoco e Nuno da Rocha. Colabora regularmente com Le Concert de la Loge (Julien Chauvin), Divino Sospiro e Ludovice Ensemble.

João Paulo Santos, piano

Nascido em Lisboa, concluiu o curso superior de piano no Conservatório Nacional desta cidade na classe de Adriano Jordão. Trabalhou ainda com Helena Costa, Joana Silva, Constança Capdeville, Lola Aragón e Elizabeth Grümmer. Como bolseiro da Fundação Gulbenkian aperfeiçoou-se em Paris com Aldo Ciccolini (1979-84). Estreou-se na direção musical em 1990 com The Bear (W. Walton), encenada por Luis Miguel Cintra. Dirigiu óperas para crianças, musicais, concertos e óperas nas principais salas nacionais. Estreou em Portugal, entre outras, as óperas Renard (Stravinsky), Hanjo (Hosokawa), Pollicino (Henze), Albert Herring (Britten), Neues vom Tage (Hindemith), Le Vin Herbé (Martin) e The English Cat (Henze) e estreias absolutas de obras de Chagas Rosa, Pinho Vargas, Eurico Carrapatoso e Clotilde Rosa. É responsável pela investigação, edição e interpretação de obras portuguesas dos séculos XIX e XX. A sua carreira atravessa os últimos 40 anos da história do Teatro de São Carlos, onde principiou como correpetidor e maestro titular do Coro, exercendo atualmente as funções de diretor de Estudos Musicais.

Always confirm with the concert hall or promoter the conditions of access, confirmation of the date or time, tickets place of sale, price, and availability.

Follow us on Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, and TikTok and see the exclusive content for social networks.

Show More

Related Articles

Back to top button
error: Content is protected !!